TEKST | Mischa Bijenhof – Recycling Magazine | FOTO’S | Veco Machinery

VECOPLAN-SHREDDER AAN DE BASIS VAN RECYCLINGCYCLUS

HET PROCES KLINKT EENVOUDIG, MAAR IS HET ALLERMINST: HSR UIT EDE VERWERKT INDUSTRIËLE VERPAKKINGEN TOT GRONDSTOFFEN VOOR NIEUWE KUNSTSTOF PALLETS, JERRYCANS, IBC TANKS EN NOEM MAAR OP. DAARVOOR VERTROUWT HET OP DE HIGHTECH SHREDDER VAN VECOPLAN, DIE AAN DE BASIS STAAT VAN DIT CIRCULAIRE PROCES.

Vecoplan-shredder
Op het terrein van HSR in Ede is te zien wat de basis is voor het produceren van grondstoffen. Dagelijks lossen gemiddeld tachtig vrachtwagens hun lading. Die kan bestaan uit jerrycans in alle soorten en maten, emmers, plastic vaten, stalen vaten, IBC’s, pallets, accubakken, strapping en noem maar op. HSR verwerkt al die verpakkingen tot PCR grondstof HDPE, PP en PET in maalgoed of regranulaat, die weer gebruikt wordt om nieuwe verpakkingen van te maken. Op deze manier ontstaat een circulaire economie waarbij van een jerrycan weer een jerrycan, van een emmer een emmer en van strapping weer strapping kan worden geproduceerd.

RECYCLEN OF RECONDITIONEREN?

Dat klinkt simpel, maar dat is het allerminst. ‘Er is in de tien jaar sinds onze eerste Vecoplan-shredder veel veranderd’, legt Arnold van Manen van HSR uit. ‘Alle geledigde industriële verpakkingen dienen gerecycled ofwel gereconditioneerd te worden. Het product van oorsprong bepaalt welke van deze twee mogelijkheden van toepassing is. De recycling heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt.’ Aan de basis van het recyclingproces staat Veco Machinery, de Nederlandse distributeur van Vecoplan. Het bedrijf uit Duitsland is al sinds 1969 actief in de recyclingsector, wat toen nog een nichemarkt was. In die beginjaren richtte Vecoplan zich vooral op houtrecycling, maar inmiddels is het bedrijf al tientallen jaren een hoofdrolspeler in de recyclingindustrie, met als specialisme het shredderen, intern transport, zeven, scheiden en opslag van grondstoffen. HSR werkt al tien jaar met een Vecoplan-shredder. In april van dit jaar leverde Veco Machinery een tweede, nieuwe machine, die intussen duizend draaiuren verder is.

FLAKES

‘Veel ontvangen verpakkingen zijn niet geschikt voor hergebruik door reconditionering, maar het loont wel de moeite om ze te verwerken tot HDPE of PP grondstof’, aldus Van Manen. In dit proces is de Vecoplan VAZ 2000 een belangrijke schakel. De indrukwekkende machine staat in een van de hallen op het terrein van HSR, omringd door containers met allerhande lege industriële verpakkingen. Een transportband leidt de verpakkingen omhoog naar een trechter van waaruit de shredder ze vermaalt tot flakes, die even verderop in het proces gewassen en gedroogd worden. Een technisch hoogstandje waarbij Peter Bus samen met technisch bedrijfsleider Peter de Koning tot een tailormade oplossing is gekomen. De Vecoplan heeft onder andere een V-rotor, een neerdrukker en speciale afdichtingen om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, met output die perfect in het vervolg van de lijn past. Dit is onder andere vooraf getest in het Vecoplan Technologiecentrum. ‘Er zijn strenge acceptatie-eisen voor de verpakkingen die wij aannemen’, licht Van Manen toe. ‘Toch blijft er altijd wat residu achter in die jerrycans. Wij hebben een volledig gesloten wasen droogsysteem om tot een schoon eindproduct te komen.’

SERVICE

De keuze voor de Vecoplan lag wat Van Manen en De Koning betreft voor de hand. ‘Een van de speerpunten van deze tijd is efficiëntie. Deze machine draait de hele dag door en de energiebesparing die de frequentiegeregelde HiTorc-aandrijving levert, maakt een groot verschil ten opzichte van conventionele aandrijvingen. Ook het hoge koppel van de Vecoplan en de snelle reactietijd bij stoorstoffen zijn voor ons belangrijk.” Vanuit distributeur Veco Machinery is mede-eigenaar Peter Bus een vertrouwd gezicht bij familiebedrijf HSR. ‘Hij weet hoe wij denken en werken, en de service vanuit Veco Machinery is optimaal. Wij kunnen het ons niet veroorloven dat de machine een paar uur stilstaat, omdat er geen servicemonteur voorhanden is of omdat de onderdelen dagenlang onderweg zijn. Dan loopt het volledige productieproces vertraging op. De Vecoplan is bij ons bedrijf de spin in het web en daar moeten we op kunnen vertrouwen. Wij gaan voor de lange termijn en voor kwaliteit.’